Авторитетна експертиза в рамках розслідування кримінальних справ, при розгляді справ у суді, підготовка експертного висновку для подання до державних та інших органів на підприємства.
Найбільш вагомим доказом у юридичній практиці, як в кримінальному, так і в цивільному процесі, була і швидше за все буде завжди експертиза. Для обивателя за цим словом криється щось загадкове: пробірки з рідинами, герметичні костюми, контейнери зі штамами жахливих захворювань. Багато хто вважає, що експерти роблять свої висновки мало не на ходу, тільки оглянувши місце події. Що таке експертиза (в нашим випадку - у справах про ДТП), які вони бувають і навіщо - читайте нижче.
Автотоварознавча експертиза проводиться експертом, що володіє спеціальним дозволом на цей вид діяльності. Експерт-автотоварознавець видає в результаті акт про оцінку збитку, заподіяного власнику транспортного засобу. Розмір його може становити від п'яти сторінок і більше, і залежить від кількості описаних ушкоджень, фото та іншої інформації. Також, видаються копії документів, що підтверджують особу та кваліфікацію проводив її обличчя і квитанція про оплату. Якщо винуватець аварії має поліс ОСАГО, то автотоварознавча експертиза ДТП проводиться за рахунок його страхової компанії. Для цього Вам потрібно якомога швидше повідомити в СК про ДТП. У свою чергу, вони зобов'язані призначити експерта (або будь-якого представника), який у десятиденний термін повинен провести фіксацію пошкоджень автомобіля особисто. Якщо по закінченню десяти днів цього не сталося, експертиза ДТП робиться Вами за свій рахунок. Витрачені гроші Вам зобов'язані будуть повернути вищевказані страхова чи МТСБУ, згідно спеціального закону.
На що звернути увагу. Насамперед, якщо дослідження проводиться за рахунок страхової чи МТСБУ - відразу домовтеся з експертом про те, щоб він видав Вам копію висновку, або хоча б - аркуша, на якому відображений результат - сума збитку. Як правило - це перший лист. Але робити це дуже експерти не люблять, нарікаючи на те, що Ви не є замовником експертизи. У цьому випадку не обійтися без втручання адвоката, з, як мінімум, своєчасною подачею відповідного запиту. Також, пам'ятайте, що огляд автомобіля і складання відповідного протоколу повинні проводитися тільки самим експертом особисто. Ніяких аварійних комісарів або помічників. В іншому випадку, така експертиза ДТП буде обґрунтовано опротестована у суді. Більш того, дуже бажано, щоб при огляді був присутній і винуватець. Це виключить можливість того, що пізніше він заявить, що зазначені пошкодження вашого автомобіля Ви придумали. Але Виклик винуватця на огляд авто повинен бути підтверджений телеграмою з повідомленням про вручення, відправленої не пізніше ніж за три дні до її проведення.
Наступна, вельми популярна експертиза у справах про ДТП - автотехнічна. Її мета якраз встановити винуватця. Проводиться вона як правило в державних установах. До таких відносяться НДІСЕ - науково-дослідні інститути судових експертиз та НДЕКЦ - науково-дослідні експертно-криміналістичні центри. Всі експертизи, призначувані судами і слідчими, спрямовуються саме туди і проводяться за рахунок держави. Тим не менш, подібні дослідження може проводити і будь-який незалежний приватний експерт на комерційній основі, тобто за Ваш рахунок. Прослідкуйте тільки, щоб на проведення даного виду експертиз у нього було відповідний дозвіл. Термін проведення - від декількох днів до одного місяця.
Потрібно пам'ятати, що правильно поставлені на вирішення експертизи питання можуть зіграти вирішальну роль у справі, оскільки тільки на ті питання, які вказані в постанові про призначення експертизи, повинен відповісти експерт. Не більше й не менше. Так що я рішуче не раджу нехтувати своїми правами за письмовою пропозицією питань слідчому чи судді. У цьому Вам зможе допомогти досвідчений адвокат по ДТП. Дуже важливим питанням є також і питання оплати проведення експертиз ДТП, призначуваних на стадії суду. Відповідно до одного з постанов пленуму верховного суду (щось на кшталт спеціального керівництва до дії, з питань недоопісанним в законах), судді зобов'язані всебічно встановити всі обставини у справі, у тому числі і призначенням експертиз. На практиці це правило майже завжди ігнорується. Суддя очікує, що хтось приваблюваний або потерпілий заявлять таке клопотання. Потім же вимагає оплати експертизи саме від того, хто про неї просить. Але такий підхід доречний тільки в цивільних справах. У справах же про притягнення до адміністративної відповідальності законодавцем передбачено проведення експертиз за рахунок державного бюджету.
Про такий вид експертизи ДТП як трасологічна я згадаю побіжно, так, від попередньої вона відрізняється тільки призначенням - вивченням слідів події. Ними можуть бути гальмівні сліди автомобіля, слід фарби одного автомобіля на іншому, в результаті зіткнення, сліди протектора шин, кульові отвори, вм'ятина від цегли, що впав з вантажівки.
На такому вигляді експертизи як судово-медична (СМЕ) зупинимося докладніше. Адже саме від її результатів залежить як піде провадження у справі - кримінальним процесом або по КУпАП. Згідно ст. 286 КК злочином може бути вина в такому ДТП, в якому постраждали люди. І не злегка, а отримавши як мінімум середньої тяжкості тілесні ушкодження. Якраз саме на це питання і відповідає даний вид дослідження. Якщо ж буде встановлена легка ступінь телесніх ушкоджень, то слідчий зобов'язаний кримінальне провадження закрити. Багато хто запитує як відрізнити тяжкість травм. На око це звичайно зробити важко. Можна лише відзначити, що синці, подряпини, і неглибокі порізи це легкі, перелом (крім хрящової тканини носа), глибокі порізи це середні, ну а проникаючі поранення, каліцтва, потворність особи - вже тяжкі. Це звичайно дуже поверхневі ознаки і тільки для загальної інформації. Висновок по таких справах робляться, в середньому, близько місяця. Іноді, потрібна участь декількох фахівців. Призначається слідчим, оплачується за рахунок держави. Але потім вартість стягується з винним рішенням або вироком суду.
Також важливою є експертиза технічного стану автотранспорту. Тут вже йде мова про справність автомобіля, працездатності його вузлів, агрегатів і відповідності їх технічним параметрам. Що це означає на практиці? Наприклад Ви не змогли загальмувати, так, як не спрацювали гальма і потрапили в ДТП. Вимагайте сміливо такий вид експертизи! Експерт встановить, чому машина не послухалася Вас і яка несправність до цього призвела. Тут важливо, що призначення такого дослідження доцільно тільки тоді, коли машина знаходиться або на штрафмайданчику або на відповідальному зберіганні. Тобто потрібна впевненість, що це не Ви потім, після аварії, перерізали гальмівний шланг, щоб провину з себе зняти. Також, практика показує, що такий вид експертизи ДТП корисний при проколі (як називають самі експерти - аварійній розгерметизації) колеса, після чого авто втратило керування.
Всі інші види експертиз обставин ДТП - металоведческую, хіміко-технологічну та інші - як правило часто об'єднують і називають криміналістичними. Особливо - коли важко визначитися з їх назвою. Приміром при постановці питання - чи горіли габаритні вогні транспортного засобу в момент разрушаещего їх впливу (а, якщо по-людськи: чи працювали габарити коли машину бахнули). Другим питанням тут може бути - яким способом виготовлена деталь, яка якість зварювання і в результаті чого відбулося її руйнація, який його механізм. (знову-ж по-людськи це не від того чи газель понесло, що на ходу попнула якась деталь, зроблена в гаражі, та ще й погано приварена). Часто це стосується самопальних буксирувальних штанг, тюнігнових крісел, рулів тощо.